A tavalyi gátéri F1-es tornádó annyira lázba hozott, hogy a neten elkezdtem böngészni a magyarországi jelentősebb tornádókról szóló jelentések. Ekkor találtam rá a szupercella.hu weboldalra. Azóta is rendszeresen bekukkantok erre az oldalra, mert nagyon jó fotók, viszonylag pontos időjárás-előjelzéseket láthatok.tornado 

Az ő tiszteletükre én is elhelyeztem a konvektív előrejelzésüket a blogom fejlécében...mert megérdemlik. Nem tudom, hogy láttad-e kedves Olvasó a Twister című Hollywood-i csodát. Persze nem azt mondom, hogy minden idők legjobb filmje, mert a valóságtól némely jelenet elég messze állt, de akkor is...még manapság is élvezhető film, nekem konkrétan az egyik kedvencem! Bár az utolsó, az F5-ös tornádónál, amikor egy vízvezetékhez egy bőrövvel kötötték magukat és a tornádó...a nagy bömbi fölöttük haladt...hát nem hiszem, hogy nekik a valóságban onnan egészben kellett volna előjönniük. Eme kijelentésemet a Fujita-Pearson skála támasztja alá, ami közismerten elfogadott mércéje a tornádók pusztításának:

F0
65-115 km/h szélsebesség, gyenge tornádó
(kémények dőlnek, fák ágai letörnek, fiatalabb fák, közlekedési táblák dőlhetnek ki.

F1
116-180 km/h szélsebesség, mérsékelt tornádó
(háztetőket szakíthat, gépjárművek lesodródhatnak,, faházakat erősen rogálhatja)

F2
181-250 km/h szélsebesség,, nagy tornádó
(tetőszerkezetek szakadnak, fák kidőlnek-kitörnek, kisebb tárgyak sodródnak a levegőben)

F3
251-330 km/h szélsebesség, erős tornádó
(házak roskadnak össze, már a kőház is rognláódik, vonatok lesodródhatnak, minden fa kidől, gépjárművek felemelkednek)

F4
331-420 km/h szélsebesség, pusztító tornádó
(az épületek megsemmisülnek, a levegőben folyamatosan nagy tárgyak sodródnak)

F5
421-510 km/h szélsebesség, elképesztő
(több emeletes és vasbeton házak is összedőlhetnek, nehézgépjárművek darabjai több száz métert repülhetnek, katasztrofális pusztítás a vonulási sávban)
 

 

Tehát érted? A nadrágszíjat nem tépi el, a Helen Hunt fejét nem szakítja szét véres cafatokká, de amúgy a vasbeton szerkezetű épület kártyavárként összedől és mondjuk egy kombájnból kerti fűnyírót csinál....nah ezért sántít nekem a dolog. De szemethunyok, mert Hollywoodban voltak ennél nagyobb bakik is. Meg amúgy ha valaki nem ismeri a Fujita-Pearson skálát, akkor lehet, hogy fel sem tűnik számára ez a kis tévedés. :)

Egyszer én is láttam egy tornádónak nem nevezhető, de már igenis erősebb forgószélként viselkedő légmozgást. Debrecenból autókáztam épp hazafelé valamelyik ősszel a 4-es főúton. Hajdúszoboszló és Kaba közöttegy fura susogó hangra lettem figyelmes, tudod, olyan volt, mint amikor nagyon süvít a szél. Elkezdtem körülnézni, hogy mégis honnan jön ez a hang. Jobbra fordítottam a fejem és akkor láttam: egy aranyos kis forgószél haladt végig egy learatott kukoricatáblán, felszippantva a tarlón maradt összes növényszármazékot. Semmi félelmetes nem volt benne (talán a hangja), mert látszott, hogy elég gyenge eresztés, de látványnak nem utolsó. Sokáig próbáltam hátrapillantgatva követni, de 5 perc múlva már kikerült a látómezőmből.

Mindegy, a lényeg az, hogy a tornádók nagyon szépek még képeken is, mindenki szeretne látni élőben is egyet, de senki nem örülne neki, ha egyik este a saját verandájáról követhetné végig az eseményeket.

Most épp ez a kedvenc legfrissebb tornádó-videóm:

 https://www.youtube.com/watch?v=94qCoLdpRIQ

Több info a tornádókról:

http://www.geothink.hu/html/egyetem/meteo/34_tornadok.html

Szerző: ticsko  2009.07.11. 15:38 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szoccer.blog.hu/api/trackback/id/tr381240492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása