Igen, ő az! A huszadik század második fele és napjaink legnagyobb populáris írója. Stephen Edwin King 1947. szeptember 21-én született a maine-i Portland városában.

 Sokan olvassák meglehetősen vaskosra sikerült könyveit, mert egyszerűen megunhatatlan. Imádom! Az első könyve, amit elolvastam, vagyis inkább befaltam, a Két Rose volt. Nem épp a legnépszerűbb története, de én talán pont ezért kezdtem ezzel. Kapcsolatunk, ha lehet ezt annak nevezni, már sok évvel ezelőtt kezdődött. Nagybátyám fiatalom elhunyt és megörököltem a házikönyvtárát, ami bővelkedett King könyvekben. Mindig is érdekeltek a regényei, de anno inkább az iskolában, irodalom órán megismert szerzők írásait olvasgattam szorgalmasan. De ahogy Peti könyveit átszállítottam a szobámba, már akkor egy feltűnő helyet kerestem a majdan kedvenc íróm könyveinek.

A Két Rose - az első King olvasmányom - magával ragadott, 2 nap alatt megettem, pedig nem egy pár oldalas szösszenet. Minden vágyam a Ragyogás volt, mivel korábban a filmről, Jack Nicholson fantasztikus alakításáról csak magasztaló szavakat hallottam. De vártam. Nagyon nehéz volt, mivel ez a kötet is ott állt a gyönyörű sorban a polcomon. Úgy éreztem, ehhez a sztorihoz még érnem kell. No nem az értelmi képességeimnek kellett felnőni a feladathoz, azzal szerintem nem volt gond, hanem a hiba ott kezdődött, hogy nem rendelkeztem megfelelő mennyiségű tapasztalattal a King-sztorikkal kapcsolatban. El is telt vagy két év, több kötetet újra és újra elolvastam, mire a kezembe mertem venni a Ragyogást! El tudod képzelni? Két év önmegtartóztatás...ez rosszabb volt, mint egy diéta...de tudtam, ezt be kell tartani, mert az élmény annál nagyobb és gazdagabb lesz.

Addigra megtudtam sok dolgot magáról az íróról is. Mint például azt, hogy fél a sötétben, álmatlanságban szenvedett és általában mindig olyan dolgokról ír, amiktől önmaga is retteg. Sok közös vonásunk van...igaz én nem írok a félelmeimről világsikert arató könyveket...én csak olvasom és valamennyire bennem is megszűnnek (vagy épp fölerősödnek) ezek a bizonyos félelmek.

A Nem jön szememre álom című kötetet az egyetem negyedik évében olvastam. Először nem tudtam, hogy milyen könyvet fog kölcsönadni a csoporttársam, de mint utóbb kiderült, nagyon is jókor nyomta a kezembe ezt, az insomniás öregúrról szóló thrillert. A poén kedvéért akkoriban nekem is ilyen problémám volt. Fogytak az alvással töltött éjjelek, órákat veszítettem a pihenőmből, meg valójában az életemből is. Persze mondhatnánk azt is, hogy nyertem egy csomó időt, amit hasznosan tölthettem...volna. Ugyanis ez 1-2 napig valóban hasznodra tud válni, de utána az agy csökkentett módban működik. Éjjel nem tudsz aludni, de harcolsz érte. Ha már egy órát tudsz aludni, akkor frissen ébredsz...és a frissesség eltart legalább hatvan percig. Szóval gyorsan rájöttem, hogy ez nem valami királyság. Éjjel és nappal egyaránt nem tudod használni az agyad. Sokat hallucináltam, ami szintén nem egy üdítő élmény, főleg amikor a kajád elkezd mozogni a tányérban, árnyakat látsz a lakásban, holott tudod, nincs is ott semmi. A szüleim a mai napig nem is tudnak erről, nem akartam őket ezzel terhelni. Sok emlékem amúgy nincs is ebből a pár hónapból, csak annyi, hogy a barátaim minden reggel aggódva néztek végig az ábrázatomon és ha sikerült valamennyit aludnom, akkor azt szinte már éljenezéssel fogadták. Bevallom, azóta is nagyon félek, hogy ez visszajön és újra zombi leszek. Tehát ebben is hasonlítunk az öreggel.

Meg ott az arachnofóbia. Stephen King annyira fél a pókoktól, hogy még az erről szóló könyvét meg sem merte írni. Ezt nem én találtam ki, állítólag ez lesz a főműve.

A barátaim mindig röhögnek, amikor felemlegetik az egyik, amúgy valóban röhejes fóbiámat. Azt nem tudom, csak sejtem, hogy Kingnek is vannak ilyen furcsaságai, mint nekem, mert a könyvei erre utalnak. Félek a sötétben a gyerekektől! Tudom, hülyén hangzik, de csak gondolj bele kedves Olvasó! Kicsi, közelít feléd a sötétben és egyszer fény vetődik az arcára...ÉS MI VAN, HA NINCS IS ARCA, VAGY AZ ÁLLATTEMETŐBŐL A KISCSÁKÓ???HMMM???? Valószínűleg ez a fóbiám a mérhetetlen mennyiségű horror/thriller fogyasztásomból fakad... De már szerintem kezd múlni, főleg mióta több gyerek van a családban. Hozzá kellett szoknom, hogy igen, éjjel felkelnek, lehet, hogy félnek és akkor nekem kell megnyugtatnom őket. Hát csak nem dobhatom ki őket az udvarra!

De kanyarodjunk vissza a Ragyogáshoz! Az a könyv valami fergeteges! De most komolyan. Olyan csodálatosan felépített, többször újraizgulható alkotás véleményem szerint még nem született a thriller-történelemben. Féltem attól, hogy ezután már nem lesz olyan nagy élmény egy King-könyv sem, amit később olvasni fogok. De szerencsére tévedtem! King mindig tud meglepetéseket okozni és fokozni a tökéletest és a felülmúlhatatlant.

De egy baj van vele. Vagyis nem vele, hanem a filmiparral. Egyszerűen nincs az a rendező, operatőr, színészgárda, aki úgy tudná vászonra vinni az író történeteit, mint ahogy az az olvasó képzeletében megjelenik. És egy rossz film bizony a könyvtől is el tudja venni a néző kedvét. Ezért nem fogom soha elolvasni a Cujot és a Tűzgyújtót, pedig az utóbbi itt hever a polcon. Itt nyer bizonyítást az a hipotézis, miszerint az emberi képzeletet Hollywood sem tudja leigázni.

Végezetül egy jó tanács: Kinget olvasni kell, nézni tilos!!! Hidd el, én két könyvélménytől fosztottam meg magam a balul sikerült filmek miatt...

És még egy, sajnos szomorú adat a Mesterről: Stephen King látása folyamatosan romlik, ami idővel teljes vaksághoz fog vezetni. De reméljük, ha mégis bekövetkezik az elkerülhetetlen, King akkor sem hagyja abba az alkotást, talán Thabitának, a feleségének majd tollbamondja a csodálatosan megkomponált történeteit!

A Wikipedia-nak köszönhetően itt vannak időrendi sorrendben angolul és magyarul a megjelent Stephen King könyvek: (Kötelező rákeresni az íróra a Wikin, hiszen én csak pár, számomra fontos gondolatot szedtem pontokba róla!)

http://hu.wikipedia.org/wiki/Stephen_King

 

 

 

Szerző: ticsko  2009.07.10. 22:47 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szoccer.blog.hu/api/trackback/id/tr921239587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása